Elevuppgift

Tanken med resan är just att det ska leda till möjligheter till och ökad kunskap om utbildning med fokus på hållbar utveckling, därför är även eleverna involverade i arbetet kring resan och ESD. Deras tankar kring detta med fokus på Härjedalen kommer att bidra till det utbyte som kommer att ske i Yunnan, bland annat genom den uppgift som ni kan läsa mer om HÄR .

Längre presentation & ESD paper

Under förarbetet har varje studiegrupp (grupp A-D) fått skriva en presentation med lite mer specifika områden som varje grupp är intresserad av att arbeta med och studera närmare under vistelsen i Yunnan. Dessa är skrivna på engelska och har skickats till våra kolleger i Yunnan som kommer att planera vårt besök.

 

Varje skollag, det vill säga i vårt fall vi från Härjedalen, har även skrivit ett ESD paper som presenterar lite om hur vi har arbetat och vill arbeta vidare med ESD (Education for Sustainable Development*) det kommer att översättas till Mandarin och vi kommer tillsammans med de andra skollagen att prata om det och andra projekt som pågår på en konferens om ESD i Yunnan, Kina.

 

Gruppernas längre presentationer samt Härjedalens ESD paper finns att läsa  HÄR  (och under länken dokument nedan).

 

*Education for Sustainable Development (ESD)

-aims to help people to develop the attitudes, skills, perspectives and knowledge to make informed decisions and act upon them for the benefit of themselves and others, now and in the future. ESD helps the citizens of the world to learn their way to a more sustainable future.


Förarbete

Under våren och sommaren har vi arbetat inför denna resa på många olika sätt. Vi började med att läsa litteratur om Kina och Yunnan och böcker som Utvecklingens drivkrafter av Stefan De Vylder. Vi har haft både virituella möten och två "verkliga" träffar i Falun och nu senast i Linköping, alla med givande samtal och intressanta föreläsningar med teman som hållbar utveckling, Kina och att resa för att lära, bland mycket annat. Då vi är deltagare från flera olika skolor i olika delar av landet har vi delats in i tvärgrupper, så kallade studiegrupper som kommer att fokusera på lite olika saker under resan. (Grupperna finns angivna här nedan) 

Självklart har även frågor om packning, resan i allmänhet, kulturkrockar etc. kommit upp men då det inte är första gången som den globala resan går till regionen Yunnan har vi fått svar på det mesta. Vaccinationerna har tagits och nu återstår bara det sista av planerandet innan resan står för dörren. Förarbetet har i första hand gått ut på att öka vår kunskap om utvecklingen i världen historiskt och i framtiden varvat med kännedom om landet och området vi ska till. I förarbetet har vi även börjat att diskutera vad vi vill att detta ska leda till i framtiden.
 
 

Resan är fortbildning

Resan vi ska göra är ett initiativ av Den Globala Skolan som erbjuder skolor unika fortbildningar i lärande för hållbar utveckling och interkulturell förståelse. Den långsiktiga målsättningen med fortbildningen är att stärka skolans möjlighet att utbilda unga som kan ta ansvar för en hållbar utveckling i ett mångkulturellt samhälle.

Vilka är vi?

Vi är fyra anställda på skolor i Sveg som har fått möjligheten att representera Härjedalen på Den globala resan till Yunnan 2012.

Från vänster: Tina (rektor), Karin (lärare), Kristin (lärare) & Helena (lärare/politiker)

Studiegrupperna

Alla som har fått möjligheten att genomföra denna resa är indelade i grupper med medlemmar från de olika deltagande skolorna i Sverige. Här nedan ser ni gruppindelningen:

Grupp A
Peter Hammers, Linköping 
Ylva Lidman, Umeå
Magnus Strömberg, Mora.
Anja Cameron, Katrineholm
Tina Svensson Hammargård, Härjedalen
Inga-Lena Spansk, Mora
 
 
Grupp B

Therese Hadland, “Programkontoret”

Britt-Marie Andersson, Linköping.

Leif Thylin, Umeå

Kristin Stenberg, Härjedalen

Anna Hed, Mora

Birgitta Larsson, Katrineholm

 Grupp C

Magdalena Sävenstedt, Umeå

Monika Bigren, Umeå

Jonas Sundström, Katrineholm

Åsa Wahlgren, Mora

Karin Kers, Härjedalen  

Grupp D

Catharina Lundqvist, Katrineholm

Eva Böhlmark, Mora

Helena Larsson, Härjedalen

Lars Uhlin, Linköping

Agneta Fries, Umeå


RSS 2.0